Spotkania z książką w bibliotece szkolnej
„Nikt nie rodzi się z potrzebą czytania, potrzebę tę się nabywa, ale nie można jej nabyć bez pierwszej, drugiej i którejś z kolei przeczytanej książki (…)
Sławomir Mrożek
Takim miejscem, które pragnie tę potrzebę rozwinąć jest niewątpliwie biblioteka szkolna, która nie tylko wspiera uczniów w procesie edukacji, ale także dba o ich rozwój emocjonalny, uczy odkrywania świata, kreatywności i rozwija aktywność twórczą.
Cykliczne spotkania z książką oraz wolny dostęp do księgozbioru sprzyjają rozbudzaniu ciekawości czytelniczej. Uczniowie na przerwach, mimochodem, przeglądają różne książki – często przypadkowe. Niekiedy jest to pretekst, by dłużej zabawić w bibliotece, a czasem jest to świadome wyszukiwanie ciekawej pozycji, która przyciąga uwagę kolorową okładką, bądź zaskakującym tytułem. Każdy z tych sposobów jest dobry, aby zacząć obcować z książką. Uczniowie klas młodszych i oddział przedszkolny systematycznie spotykają się na wspólnym czytaniu. Kameralne warunki i przyjazna atmosfera sprawiają, że dzieci w skupieniu słuchają prezentowanych tekstów i chętnie wypowiadają się na ich temat. Mali słuchacze niejednokrotnie identyfikują się z losami literackich bohaterów, potrafią nazwać emocje, rozróżnić dobro od zła, uczą się empatii i pokonywania własnych słabości.
Właściwie dobrana książka wprowadza czytelnika w świat wartości, ale potrafi także wzruszyć, rozśmieszyć, zmusić do samodzielnego myślenia.
Dzięki organizowanym wystawkom książek i gazetkom okolicznościowym uczniowie na bieżąco mogą śledzić kalendarz wydarzeń czytelniczych, a także nieraz w nich uczestniczyć. W grudniu uczniowie wzięli udział w konkursie świątecznym, w którym musieli wykazać się znajomością treści bieżących czasopism dla dzieci i młodzieży (Świerszczyk, Kumpel, Victor Junior, Victor). W lutym zaproszono wszystkich chętnych do udziału w konkursie czytelniczym „Rozwiń skrzydła swojej wyobraźni” oraz w konkursie „Mam kota na punkcie kota”. Celem pierwszego konkursu było rozwijanie wyobraźni uczniów. Należało wykonać pracę plastyczną w oparciu o zaproponowane fragmenty książek. Drugi konkurs poświęcony był Światowemu Dniu Kota. Z tej okazji sympatycy kotów, i nie tylko, mogli wykonać kota dowolną techniką plastyczną lub uwiecznić czworonoga na zdjęciu. Uczniowie, czasem przy współudziale rodziców lub rodzeństwa, wykazali się ogromną pomysłowością i umiejętnościami. Wyniki konkursów i nagrodzone prace można obejrzeć w zakładce BIBLIOTEKA. Nagrody dla uczestników konkursów ufundowała Rada Rodziców.