Biblioteka

 

 393px-POL Radzionkw COA.svg

"Czytanie książek
to najpiękniejsza zabawa
jaką sobie ludzkość wymyśliła.”

                                        (Wisława Szymborska)

 

Biblioteka zaprasza do wspólnej zabawy i odkrywania świata!

 GODZINY PRACY BIBLIOTEKI W ROKU SZKOLNYM 2018/2019

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

845 – 1445
Koło biblioteczne
1445 – 1545


800 – 1400


1030 – 1630



830 – 1500


800 – 1330


GALERIA BIBLIOTEKI



NIE BÓJ SIĘ! - 
W BIBLIOTECE - NIE STAWIAMY STOPNI I DO NICZEGO NIE ZMUSZAMY


Czytelnik ma prawo:

  • do nieczytania,
  • do opuszczania stron,
  • do niekończenia książki,
  • do czytania byle czego,
  • do czytania byle gdzie,
  • do czytania raz tego, raz owego,
  • do ponownego przeczytania,
  • do czytania na głos,
  • do niemówienia o lekturze,
  • do zatopienia się w lekturze.

(Dziesięć praw czytelnika wg Daniela Penacca
                                                     "Jak powieść")

 Siedemnaście zalet książki dla dzieci (wg Szwedzkiej Akademii Literatury Dziecięcej)

  1. Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych.
  2. Książka rozwija myślenie. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza naszą świadomość i nasz świat.
  3. Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni.
  4. Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie , technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej.
  5. Książka rozwija nasze uczucia i zdolność empatii. Wyrabia w nas umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację.
  6. Książka dodaje sił i zapału. Dostarcza nam rozrywki i emocji. Może rozśmieszyć lub zasmucić. Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości.
  7. Książka może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń.
  8. Książka uczy nas estetyki. Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe.
  9. Książka może wytłumaczyć rzeczywistość i pomóc w zrozumieniu zależności.
  10. Książka może udowodnić, że często pytanie ma więcej niż jedną odpowiedź, że na problem da się spojrzeć z różnych stron. Może podpowiedzieć inne sposoby rozwiązania konfliktów niż przemoc.
  11. Książka pomaga nam zrozumieć siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia nasze poczucie własnej wartości.
  12. Książka pomaga nam zrozumieć innych. Lektura książek pisarzy z innej epoki, innego świata, i odkrywanie, że ich myśli i odczucia nie różnią się od naszych, buduje tolerancję dla innych kultur i zapobiega uprzedzeniom.
  13. Książka jest naszym towarzyszem w samotności. Łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek. Z biblioteki można ją wypożyczyć za darmo i nie trzeba podłączać jej do prądu.
  14. Książka jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego. Dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesienia.
  15. Dobra książka dla dzieci, którą można czytać na głos, przynosi radość dzieciom i dorosłym. Buduje pomost pomiędzy pokoleniami.
  16. Książka dla dzieci to pierwsze spotkanie z literaturą – nieograniczonym światem, z którego czerpiemy przez całe życie. To bardzo ważne spotkanie, gdyż, jeśli nie zostanie zmarnowane, pokaże, ile może dać dobra literatura.
  17. Literatura dziecięca wzbogaca literaturę kraju. Daje pracę wielu ludziom: pisarzom, ilustratorom, wydawcom, redaktorom, drukarzom, recenzentom, księgarzom, bibliotekarzom…Literaturę dziecięcą można również eksportować, przynosząc krajowi dochód i uznanie za granicą.


POKAŻ SIĘ W BIBLIOTECE!

W bibliotece chętnie Cię widzimy. W bibliotece możesz:

- czytać czasopisma

- czytać książki

- mieć spokój

- myśleć

- wyszukiwać informacje

- wybierać i wypożyczać książki

- korzystać z komputera

- odrabiać zadania domowe

- brać udział w konkursach i imprezach czytelniczych

- brać udział w spotkaniach koła bibliotecznego

- grać w gry planszowe

- pisać gęsim piórem

- rozwijać swoje pasje

- uśmiechać się

GALERIA


 „Książki naszych marzeń”

Księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 154 pozycje zakupione w ramach rządowego programu „Książki naszych marzeń”.
Zapraszamy uczniów do sięgania po nowości, które przyciągają nie tylko treścią, ale także bogatą szatą graficzną. 

GALERIA

   

Książki z rekomendacją - zobacz

 

 

Podaruj książkę bibliotece

        Od kilku lat biblioteka prowadzi akcję pod hasłem „Podaruj książkę bibliotece”. Uczniowie chętnie przekazują na rzecz biblioteki książki, z których „już wyrośli”, a dla innych będą atrakcją. Dzięki ich zaangażowaniu, w obecnym roku szkolnym, księgozbiór powiększył się o 70 pozycji. Większość stanowią bestsellery i lektury.

DZIĘKUJEMY!

GALERIA

Książka z dedykacją 

Uczniowie naszej szkoły mieli okazję uczestniczyć w kilku spotkaniach autorskich. Jak przystało na tego typu imprezy nie obyło się bez autografów i dedykacji. Każde ze spotkań było nietypowe. Pisarze uczyli słuchaczy wrażliwości na słowo i zapoznawali ich ze swoim warsztatem pracy „od kuchni”. Kameralne warunki i przyjazna atmosfera sprzyjały luźnym rozmowom, podczas których można było zadawać pytania bądź poprosić o autograf czy dedykację. W naszej bibliotece są książki z dedykacją: Anny Onichimowskiej, Marty Fox, Grzegorza Kasdepke, Roksany Jędrzejewskiej – Wróbel, Waldemara Cichonia.

GALERIA

 

Biały kruk

Czy kruk może być biały? W przenośnym znaczeniu – tak. Białymi krukami nazywamy rzadkie, unikatowe egzemplarze książek. Takie właśnie białe kruki odkryto w naszej bibliotece podczas selekcji księgozbioru. Najstarszą pozycją, ponad wiekową, jest książka pt. „Grunwald” wydana w 1910 roku. Sędziwym wiekiem cieszy się również „Podręczna Encyklopedja Pedagogiczna” z 1923 roku i „Boska Komedja” z 1925 r.

GALERIA

UWAGA! 

Biblioteka zaprasza uczniów klas I – III do udziału w całorocznym konkursie na najciekawszy i najstaranniejszy dzienniczek lektur pod hasłem:

„Czytam, piszę, rysuję”

 Na zwycięzców czekają nagrody książkowe!

REGULAMIN KONKURSU 

 

UWAGA!

Październik - Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych pod hasłem:

„Książka to przyszłość”

Biblioteka zaprasza do udziału w spotkaniach i konkursach:

  • „Z książką mi do twarzy”- konkurs fotograficzny

Zadaniem uczestników konkursu jest wykonanie zdjęcia osobie zatopionej w lekturze, oczywiście za jej zgodą. Udział w konkursie jest równoznaczny z wyrażeniem zgody na publikację zdjęć na stronie internetowej szkoły oraz na wyeksponowaniu ich

w szkolnej bibliotece.

  • konkurs na plakat i hasło promujące bibliotekę szkolną - kl. V VIII oraz gimnazjum

Technika prac dowolna. Format A4 lub A3

  • „Moja biblioteka” – praca plastyczna kl. I – IV

Technika prac dowolna (może być przestrzenna) Format A4 lub A3

  • „No to się popisz! ” warsztaty oraz konkurs pisania gęsim piórem

Klasy II –III zajęcia w klasach. Klasy IV – VIII oraz gimnazjum indywidualnie

w bibliotece na długich przerwach lub po lekcjach. (Pisanie można przerwać

w dowolnym momencie i dokończyć w innym dogodnym terminie. Przepisywane teksty zostawiamy w bibliotece)

  • „Magia czytania”- spotkania z książką

Wspólne czytanie książek na zajęciach z wychowawcą

  • „ Tydzień Gier Planszowych” 

Można grać w gry dostępne w bibliotece (kości, domino, Chińczyk, Osadnicy

z Catanu, Bitwa morska, Osada, Atarigo) bądź przynieść własne

  • „Podaruj książkę bibliotece” - zbiórka książek

Można przekazać na rzecz biblioteki lektury oraz inne atrakcyjne książki, po które nie będziecie już sięgać i nie mieszczą się już w Waszych biblioteczkach, oczywiście za zgodą rodziców.

Prace konkursowe oddajemy do 5 listopada 2018 r.

(Więcej informacji u nauczyciela bibliotekarza)

 GALERIA

 

Wyniki konkursu na ilustrację do książki

„Tygrys o Złotym Sercu”

        W ramach obchodów Dnia Głośnego Czytania uczniowie klas drugich i trzecich wysłuchali ciekawej i wzruszającej historii o tygrysie, który był inny niż jego bracia. Inność ta spowodowała, że czuł się samotn i wyruszył w poszukiwaniu przyjaciela. Po lekturze oraz pogadance nt. losów głównego bohatera dzieci zostały zaproszone do konkursu na ilustrację do książki. Uczestnicy konkursu otrzymali symboliczne nagrody, a efekty ich pracy można podziwiać w bibliotece szkolnej.

GALERIA

 

UWAGA!

         Z okazji Światowego  Dnia Poezji biblioteka zaprasza wszystkich chętnych uczniów do czytania wierszy i  udziału w konkursach czytelniczych.

Konkurs poetycki

Jeśli lubisz bawić się słowem, ułóż wiersz na dowolny temat i weź udział w konkursie pod hasłem:

 „I Ty możesz zostać poetą!”

Napisane wiersze należy oddać w terminie do 7 maja 2019 r. w bibliotece szkolnej.

 Poetyckie zmagania

Jeśli lubisz czytać wiersze, weź udział w konkursie pod hasłem:

 „Czytaj wiersze i odpowiadaj na pytania.”

Zadaniem uczestników konkursu jest przeczytanie  wybranych wierszy i udzielenie odpowiedzi na podane pytania.

Dla klas II –III szkoły podstawowej wybrano wiersze Agnieszki Frączek „Rymowane dranie, czyli wiersze trudne niesłychanie”.   Dla klas IV – VI wiersze różnych poetów publikowane na łamach czasopism dla dzieci i młodzieży,  a dla klas VII – VIII oraz gimnazjalistów wybrane wiersze Igora Sikiryckiego, Małgorzaty Strzałkowskiej, Wisławy Szymborskiej. Wiersze dostępne są w bibliotece szkolnej oraz na stronie internetowej szkoły w zakładce biblioteka. Kartę odpowiedzi można uzupełniać w dowolnym czasie w czytelni lub w domu w terminie do 7 maja 2019 r.

 Na zwycięzców konkursów czekają nagrody!

Pytania dla klas 2 i 3 szkoły podstawowej

 „Pranie”

  1. Wymień wszystkie sprzęty, w których praczka prała brudny kubrak.

  „Gratów grad”

  1. Wymień nazwy wszystkich gratów, które spadły z nieba.

 „Gumka”

  1. Komu i w czym pękła gumka?

„Kici cienie”

  1. Co cały dzień kica za kicią?
  2. Jak kicają cienie?

„Przygody dzikie”

  1. Wymień cztery dzikie przygody.

„Jak przed władzą zmykał Władzio”

  1. Kogo udawał Władzio?

„W czasie zorzy”

  1. Czego pan Ambroży uczy krowy?

„Każda żaba wie”

  1. Kim żaba może zostać w zabawie?

„Świnki”

  1. Dlaczego świnki wsiadły do tramwaju?

„Na skuterku”

  1. Co w pędzie jedzą więzień z jędzą?

„Skrętny kret”

  1. Co robi krecik?

„Syn Szymona”

  1. Co sadził syn Szymona wzdłuż szyn?

„Na środku szosy”

  1. Dlaczego popuchły nosy kaloszy?

„Włoski Włoszki”

  1. Co grzeje w noski Eskimoski?

WIERSZE

 

Pytania dla klas 4-6 szkoły podstawowej

„gadu - gadu”

  1. W jaki sposób chłopcy prowadzą rozmowę?
  2. Gdzie się spotkają?

„Niebostrada”

  1. Jakie dwa ptaki zderzyły się w locie?
  2. Który z ptaków popełnił wykroczenie i jakie?

 „Delfin i kuzyni”

  1. Kto otrzymał złotą pocztówkę z zaproszeniem na wesele?
  2. Kogo jeszcze zaproszono do groty na Bora – bora?
  3. Kim okazała się para młoda?

„Czapka”

  1. Kto zgubił czapkę?
  2. Jakie były skutki chodzenia bez czapki?

 „Obowiązki”

  1. Gdzie schowała ser kucharka?
  2. Jaki jest obowiązek kota?
  3. Jaki jest obowiązek psa?
  4. Kto jeszcze poczuwał się do wypełnienia swojego obowiązku?

„O myszach na afiszach”

  1. Wypisz z wiersza wszystkie wyrazy związane z teatrem?

  „W kurniku”

  1. Kto mówił o kulturze i dobrym zachowaniu?
  2. Kiedy można złamać te zasady?

  „Idealny dzień”

  1. Jakie rzeczy powinniśmy wypisać na kartce kiedy mamy paskudny humor?

„Magister uśmiechów”

  1. Wymień nazwy zawodów, które pojawiły się w wierszu?

„Opowiastka”

  1. Kto wpadł w łapy żarłocznej olbrzymki?
  2. Jaki jest morał wiersza?

„O Słoniu”

  1. O czym marzy Słoń?

„Wielkie spory o kolory”

  1. W jaki sposób malarz rozstrzygnął spór o kolory?

 „O piesku, co wszystko miał na opak”

  1. Jakiej rasy jest pies, o którym mowa i jaki ma kolor sierści?
  2. Jak nazywa się kotka, która je z psem z jednego spodka?
  3. W czym czasami chłopiec wyręcza psa?

WIERSZE

 

 Pytania dla klas 7,8 szkoły podstawowej i 3 gimnazjum

„Muł mądrala”

  1. Co ma mieć mądry mąż?

„Wyznanie”

  1. Jak rodzice reagują na piątki w dzienniczku syna?
  2. Dzięki komu syn odnosi takie sukcesy w szkole i dlaczego?

„Spryciarz”

  1. Jak Jurek tłumaczy obecność trzech dwójek na świadectwie?

„Bramkarz”

  1. Co marzy się Antkowi?
  2. Co Antek łapie lepiej od piłki?

„Cygan”

  1. O co został oskarżony cygan?
  2. Jak cygan tłumaczy swój występek?

„Czarownice”

  1. Z czego czarownice miały doktoraty?
  2. Co czarownice wytrząsnęły z wielkich worów?

„Cztery jędze spod Swarzędza”

  1. Czym zajmowały się cztery jędze?
  2. O czym w kółko ględziły jędze?
  3. W czym leży przyszłość jędzy?

„Potwór”

  1. Jak wyglądał potwór?
  2. Z jakim przesądem skończył potwór i co zaczął robić?

„Straszydło”

  1. Nad jaką rzeczką żyło straszydło?
  2. Jaki jest morał wiersza?

 „Fotografia z 11 września”

  1. Jakie zdarzenie zostało uchwycone na fotografii z 11 września?

„Trzy słowa najdziwniejsze”

  1. Wymień trzy słowa najdziwniejsze?

 „Nienawiść”

  1. Które z uczuć najbardziej się trzyma w naszym stuleciu?
  2. Jakie są inne uczucia?
  3. Jakimi epitetami została określona nienawiść?
  4. Czy nienawiść opisana w wierszu jest ślepa? Jakie ma oczy?

„Kot w pustym mieszkaniu”

  1. Gdzie kot szuka swojego właściciela?
  2. Gdyby właściciel wrócił na jakich łapach kot szedłby w jego stronę?

WIERSZE 


Konkurs świąteczny z nagrodami

         Przed świętami Bożego Narodzenia uczniowie klas II – VIII oraz gimnazjaliści zostali zaproszeni do udziału w konkursie świątecznym ze znajomości treści bieżących czasopism.

Dla uczniów klas II – III były skierowane pytania ze Świerszczyka oraz Kumpla, dla klas IV – VI z Victora Juniora, a dla starszych uczniów z Victora. Czwórka uczniów, Gulba Nicola

III A, Riger Aleks V b, Langosz Julia V b, Miś Aleksandra IV a, poza swoim przedziałem wiekowym, odpowiedziała również na pytania do pozostałych czasopism za co należą im się szczególne słowa uznania. Siedmioro uczniów bezbłędnie odpowiedziało na wszystkie pytania w swojej kategorii wiekowej. Byli to: Hepa Natalia VII a, Kowalik Julia VII a, Pawnuk Karolina VII b, Kwiatkowska Wiktoria VII b, Drapała Marta V a, Tobor Wiktoria V a, Zok Amelia IV a. Wszyscy wyróżnieni uczniowie podczas jasełek szkolnych otrzymali nagrody ufundowane przez Radę Rodziców.


Wyniki konkursu
„Mam kota na punkcie kota”

I miejsce

Aleksandra Miś IV a 
Julia Zok I b
Dominika Surma II b 

II miejsce

Oliwia Pyczek II a
Julia Wierszeń I b 
Martyna Szydłowska III a

III miejsce

Julia Stasik II a  
Paulina Burzyńska II a 
Mia Pęcak II a

 prace przestrzenne

I miejsce

Alicja Bartylak I a 
Emilia Szpara I b
Judyta Machtycz I a  

II miejsce

Filip Małek I a
Izabella Gierecka II b
Zuzanna Sytniewska I a  
Maja Hermansa II b  

III miejsce

Maja Miś I a
Hanna Mach I a
Olga Mach IV c  
Antoni Fornal II b 

 Zdjęcie kota

Wyróżnienia

Zuzanna Sytniewska I a
Olga Mach IV c  

Galeria


 

 Wyniki konkursu
„Rozwiń skrzydła swojej wyobraźni”

I miejsce

 Julia Langosz V b

II miejsce

 Wiktoria Tobor V a
Karolina Janowska V a  
Amelia Zok IV a

III miejsce

Marta Drapała V a
Natalia Roczek V b

Wyróżnienia

 Zofia Szczyrba IV a
Emila Żydek III a

prace przestrzenne

I miejsce

Zuzanna Wylenzek II b
Dominika Surma II b

II miejsce

 Emilia Bartylak II b
Maja Hermansa II b

III miejsce

Kamila Gadalińska II b

Galeria


 

WYNIKI KONKURSÓW POETYCKICH
Laureaci konkursu „Poetyckie zmagania”

kl. II – III

Bartylak Emilia II b
Hermansa Maja II b
Wylenzek Zuzanna II b
Cichoń Tymoteusz III a
Łukawska Weronika III a
Ziębakowska Sylwia III a

kl. IV – VI

Miś Aleksandra IV a
Amelia Zok IV a
Pięta Alicja IV b
Waniek Helena IV b
Wiśniowska Oliwia IV b
Drapała Marta V a
Janowska Karolina V a
Łakomy Roksana V a
Szolc Zuzanna V a
Tobor Wiktoria V a
Langosz Julia V b
Pietryga Agata V b
Roczek Natalia V b
Dołek Koleta VI a
Sypuła Lidia VI a

Wyróżnienia:

Mika Wiktoria VI a
Szromek Denis VI a

kl. VII – III gimnazjum

 Hepa Natalia VII a
Pawnuk Karolina VII b
Rose Kamil VIII b
Gulba Nicola III B

Wyróżnienia:

Krakowska Julia VII a
Żydek Julia VII a
Borkowska Martyna VII b
Kwiatkowska Wiktoria VII b

 GRATULACJE!!!

Laureatka konkursu „I Ty możesz zostać poetą!”

Mach Olga IV c

Tatry

Krokusów rosną całe połacie,
Po szczytach skaczą kozice.
Niedźwiedź wybrał się na jagody,
Słońce wstaje zza gór o świcie.

 Świstaki w norach jeszcze śpią,
Ja wyruszam na wyprawę.
Tyle szczytów do zdobycia,
Mamy bardzo fajną sprawę.

W Tatrach humor dopisuje,
W Polsce to najwyższe góry.
I się nie zdziw mój kolego
Ich czubki rosną pod chmury!

Bardzo lubię chodzić w Tatry
I poznawać ich przyrodę.
Mogę ci w nich zafundować
Bombową przygodę!

BRAWO OLGA!!!

Wszyscy laureaci konkursów poetyckich zostali wyróżnieni na apelu z okazji Dnia Dziecka i otrzymali symboliczne nagrody ufundowane przez Radę Rodziców.

 

KALENDARZ SZKOLNY

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

filmy

My na mapie